» آموزش » لایت کوین LTC چیست؟
آموزش - بررسی - کوین ها

لایت کوین LTC چیست؟

2022-03-12 10152

لایت کوین LTC چیست؟

بررسی ارز دیجیتال لایت کوین LTC

لایت کوین چیست ؟ ؛ یکی دیگر از ارزهای دیجیتال است که شباهت زیادی به ارزدیجیتال معروف بیت کوین دارد.در مقایسه ای عامیانه اگر بیت کوین را طلا در نظر بگیریم، این ارز مانند نقره می باشد. لایت کوین جزو کوین های قدیمی بازار ارزهای دیجیتال محسوب می شود.

رمز ارز لایت کوین در سال 2011 توسط چارلی لی ایجاد شد.چارلی لی این ارز دیجیتال را با هدف تکمیل کردن بیت کوین و حل کردن برخی مشکلات موجود در بیت کوین ایجاد کرد مشکلاتی از قبیل ،مدت زمان انجام تراکنش ، هزینه ها و….لایت کوین به صورت متن باز است و افراد می توانند در توسعه آن شریک شدند. در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت کامل با ارز دیجیتال لایت کوین آشنا شوید.

لایت کوین چیست ؟

لایت کوین یک ارز دیجیتال است که نماد آن LTC  است . این رمز ارز دارای یک سری ویژگی های منحصر به فرد در فناوری بلاکچین است که باعث پرداخت های سریع و ایمن و کم هزینه می شود . ارز دیجیتال LTC  بر اساس پروتکل BTC  ایجاد شده است اما از نظر الگورریتم هش و زمان ساخت بلوک تراکنش ها کمی متفاوت است .رمز ارز لایت کوین تنها در5/2 دقیقه بلوک مربوط به تراکنش را ایجاد می کند و همچنین هزینه کارمزد آن برای تراکنش ها بسیار پایین می باشد .

کدهای این پروژه (Open Source )  یا متن باز می باشد و در تاریخ 7 اکتبر سال 2011 در گیت هاب منتشر شد سپس در تاریخ 13 اکتبر یعنی پنج روز بعد پروژه راه اندازی شد و شروع به کار کرد . و در حال حاضر این رمز ارز جزو 10 ارز برتر در سایت کوین مارکت کپ می باشد که حجم معاملات نسبتا بالایی دارد و مورد استقبال سرمایه گذاران زیادی قرار گرفته است .

  • شبکه پرداخت متن باز مبتنی بر بلاک چین است.
  • بدون هیچ واسطه و نهاد مرکزی و به صورت کاملا غیرمتمرکز است.
  • دارایی‌های دیجیتالی به نام لایت کوین یا به اختصار LTC دارد.
  • امنیت شبکه این ارز هم با رمزنگاری و فرایند اثبات کار ( استخراج ) تضمین شده است.
  • تراکنش ها تقریبا چهار برابر سریع تر از بیت کوین است.

امنیت این شبکه با رمزنگاری و فرایند اثبات کار تضمین می شود. دو  الگوریتم به نام های Lightening Network و Segregated Witness به وجود آورده که باعث سرعت بیشتر نسبت به بیت کوین در انجام معاملات می شود.


نیم نگاهی به ارز دیجیتال لایت کوین Litecoin

نام اختصاری LTC
نوع ارز COIN
عرضه کل 84،000،000
مقدار در گردش 69،497،019
وبسایت رسمی Litecoin.Org
بلاکچین اکسپلور Blockchair.Com 

Chainz.Cryptoid.Info

Explorer.Litcoin.Net

Ltc.Tokenview.Com

Bscscan.Com

پیج های ارتباط رسمی Bitcointalk.Org 

Litecointalk.Io

Litecoin-Fundation.Org

Twitter.Com

Reddit.Com

سورس کد Https://Github.Com/Litecoin-Project/Litecoin
آدرس قراردارد 0xecb56cf772b5c9a6907fb7d32387da2fcbfb63b4

تاریخچه لایت کوین

کارمند سابق گوگل و کوین بیس، در سال 2011 با تغییرات بزرگی در پروتکل بیت کوین ،‌ شبکه لایت کوین را معرفی کرد.رمز ارز لایت کوین توسط شخصی بنام چارلی لی راه اندازی شد . چارلی که معروف به Chocobo است . این شخص یکی از محققان اولیه رمز ارز بیت کوین بوده است .و قصد ساخت ارزی را داشت که نسخه ساده همان بیت کوین شود .در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ در مجموع ارزش لایت کوین رشد عظیمی تجربه کرد که شامل ۱۰۰ درصد جهش در عرض ۲۴ ساعت می شودو در چهار سال بعد رشدی بین 1 تا 4 دلار داشت.

چارلی یکی از مهندسان نرم افزار سابق شرکت گوگل بوده است و همچنین چارلی بین سال های 2015 تا 2017 نقش مدیر مهندسی در کوین بیس را عهده دار بود .و می توان گفت امروزه چارلی یکی از طرفداران ارز های رمزنگاری است و در حال حاضر نیز مدیر عامل ارز رمزنگاری شده لایت کوین می باشد .علاوه بر چارلی لی، سه نفر دیگه در هیئت مدیره لایت کوین هستند که نام ها (Xinxi Wang- Zing Yang- Alan Austin) می باشد .

در این قسمت می خواهیم درباره نمودار قیمتی لایت کوین برای شما صحبت کنیم ، این اطلاعات بر اساس سایت کوین مارکت کپ می باشد .

این ارز از سال 2013 با قیمت 4 دلار وارد بازار معاملاتی شد در همان موقع قیمت لایت کوین معادل 0.03 بیت کوین بوده است .سپس بر اساس فراز و نشیب های زیاد قیمتی تا به حال قیمت های زیادی را تجربه کرده است بر اساس نمودار این ارز در نوامبر 2013 قیمت این ارز به 5 دلار رسید سپس با کاهش قیمت زیادی روبرو شد به صورتی که تا مارچ 2015 هنوز حدود قیمتی 2 الی 3 دلار را داشت . سپس بازار روند رو به رشد خود راشروع کرد و دوباره در نوامبر 2015 عدد 5.1 دلار را تجربه کرد و یک ATH  جدید را برای خود ساخت.

و سپس در سال 2017 به اوج قیمتی خود یعنی 344 دلار رسید و از آنجایی که در هر بازار مالی بعد از هر افزایش قیمت ما دچار کاهش قیمتی یا همان اصلا قیمتی را داریم در سال 2019 لایت کوین قیمت 34 دلار را تجربه کرد ، به عبارتی یکبار دیگه اجازه ورود افراد و خرید این رمز ارز داده شد . و سپس در سال 2019 به 125 دلار رسید . و در حال حاضر در تاریخ 5 بهمن سال 1399 به 141 دلار رسیده است .

با رجوع به سایت Www.Tradingview.Com می توان قیمت انلاین ارز های دیجیتال را مشاهده کرد. قیمت مربوط به ماه ژانویه 2020 می باشد.

نحوه مشاهده قیمت لایت کوین
مشاهده قیمت لایت کوین در تریدینگ ویو

دلیل منحصر به فرد بودن لایت کوین چیست ؟

می توان گفت لایت کوین دومین ارز محبوب در حیطه پرداخت های مالی در از های دیجیتال است و سادگی این ارز یکی از ویژگی های منحصر به فرد این ارز می باشد . و همچنین این رمز ارز از سال 2021 یکی از رایج ترین رمز ارز های پایه می باشد و در حال حاضر بیش از 2000 بازرگان و فروشگاه در جهان ارز دیجیتال لایت کوین را می پذیرند.

می توان از مزایای اصلی لایت کوین به سرعت این رمز ارز و همچینن کارمزد پایین آن اشاره کرد . معاملات لایت کوین معمولا در عرض چند دقیقه انجام می شود. و کارمزد معاملات بسیار ناچیز و کم می باشد. و این وِیژگی ها، لایت کوین را به عنوان یک ارز جذاب برای معاملات در کشور های توسعه یافته تبدیل می کند .

در اواخر سال 2020 رمز ارز لایت کوین شاهد آزمایش برای معاملات محرمانه بود که اصطلاحا به آن MimbleWimble (MW)گفته می شود.


کاربردهای لایت کوین چیست ؟

همانطور که گفته شد،لایت کوین شباهت زیادی با بیت کوین دارد. این شباهت در عملکرد این ارز دیجتال دیده می شود. در واقع با آن میتوانیم در هر زمان و هر مکانی که باشیم ارسال و دریافت مالی داشته باشیم.


تعداد سکه های در گردش لایت کوین چه تعداد است ؟

شایان ذکر است که ارز دیجیتال لایت کوین قابل استخراج است پس الگوریتم این ارز POW است و تعداد لایت کوین های در گردش با هر بلاک تازه استخراج شده به تدریج افزایش می یابد .

در ژانویه 2021 حدود 55.245 میلیون LTC استخراج شده است و کل لایت کوین موجود 84 میلیون است. شرکت لایت کوین تخمین زده است که بیش از 100 سال طول خواهد کشید تا تمام لایت کوین ها استخراج شود . و همچنین لایت کوین هم مانند بیت کوین هر 4 سال یکبار پاداش استخراج رمز ارز خود را نصف میکند . یعنی ازای ساخت بلاک در ابندا 50  لایت کوین پاداش داده می شد که بعد از 4 سال تعداد پاداش ها به 25 لایت کوین و سپس به 12.5 و به همین ترتیب هر سال نصف می شود .

حدود 500000 لایت کوین در روز اول استخراج شد که احتمالا چارلی و دیگر توسعه دهندگان این تعداد لایت کوین را استخراج کرده اند. علی رغم این، توسعه دهندگان لایت کوین هیچ گونه سود مستقیمی را از عملکرد لایت کوین دریافت نمی کنند.


لایت کوین چگونه کار می کند؟

استخراج کنندگان با انجام محاسبات ریاضی، توسط توان محاسباتی کامپیوترهای خود برای شبکه، امنیت شبکه را حفظ می کنند.

تمام ارزهای دیجیتال از الگوریتم خاصی برای فعالیت استفاده می کنند. الگوریتم این ارز با نام Scrypt فعالیت می کند. ارجعیت در محاسبه آسان تر، حجم کار کمتر و در نتیجه توانایی تایید سریع تر تراکنش ها نسبت به الگوریتم بیت کوین دارد. می دانیم که  استخراج به صرفه بیت کوین فقط با دستگاه های ASIC قابل انجام است در حالی که ‌ کارت گرافیک هنوز یکی از روش های معمول برای استخراج لایت کوین است. در ضمن استفاده از دستگاه‌ های ASIC از روش کارت گرافیک مقرون به صرفه تر است.

مدت زمانی که تمام تراکنش های تایید شده این ارز در بسته های دیجیتالی به نام بلاک قرار می‌گیرند، 2.5 دقیقه است یعنی یک چهارم زمان بیت کوین! این بلاک ها به زنجیره ای از بلاک ها به نام بلاکچین اضافه می‌شوند.


دلیل امنیت شبکه لایت کوین چیست ؟

لایت کوین یک ارز دیجیتال قوی است و دارای رمز نگاری بسیار قوی است . شایان ذکر است لایت کوین نیز مانند بیت کوین برای تایید سریع و امن تراکنش های خود از الگوریتم اجماع POW پیروی می کند و می توان گفت قدرت ترکیبی شبکه استخراج لایت کوین می تواند از حملات جلوگیری کند


ارزش ارز دیجیتال لایت کوین چقدر است ؟

لایت کوین جزو 10 رمز ارز بر تر است اصولا رتبه ارز ها را در اسیت کوین مارکت کپ می توانید مشاهده کنید که در زمان نگارش این مقاله لایت کوین رتبه 7 را در این سایت به خود اختصاص داده ست .

و می توان گفت این رمز ارز در بیش از 300 صرافی در حال معامله می باشد. و رایج ترین جفت معاملات LTC-USDT و  LTC_BTC  و  LTC-ETH  می باشد.


مقایسه بیت کوین و لایت کوین

لایت کوین بسیار شبیه بیت کوین است اما چندین نفاوت اساسی دارد :

  1. در شبکه بیت کوین زمان لازم برای ایجاد یک بلوک 10 دقیقه زمان می برد اما در شبکه لایت کوین برای ایجاد یک لایت کوین فقط 2.5 دقیقه زمان می برد . پس می توان نتیجه گرفت که زمان تراکنش ها در لایت کوین از بیت کوین سریعتر می باشد.
  2. تعداد کل سکه های بیت کوین 21 میلیون می باشد اما تعداد کل سکه های لایت کوین 84 میلیون می باشد .
  3. هم بیت کوین و هم لایت کوین از الگوریتم اثبات کار استفاده می کنند . اما الگوریتم اثبات کار بیت کوین SHA256  است و الگوریتم اثبات کار لایت کوین Scrypt  می باشد
  1. آدرس های ارز دیجیتال بیت کوین با L و M شروع می شوند که آدرس هایی که با L  شروع می شوند آدرس های غیر سگویت می باشد و آدرس هایی که با M  شروع می شوند آدرس های فعال شده با سگویت می باشند . و اما بیت کوین آدرس هایش با 1 و 3 و “Bc1”  شروع می شود.

مختصر تفاوت این دو ارز دیجیتال را در جدول زیر میبنیم:

استخراج لایت کوین چگونه است؟

از آنجایی که رمزارز لایت کوین از الگوریتم اثبات کار استفاده می کند پس قطعا قابلیت استخراج را دارا می باشد . همان طور که در بالا گفتیم الگوریتم ارز دیجیتال لایت کوین Scrypt  است پس برای استخراج باید از دستگاه هایی استفاده کنید که از این الگوریتم پشتیبانی کنند .

در حال حاضر دستگاهای ماینر زیادی هستند که در حال استخراج رمز ارز لایت کوین می باشند . از آنجایی که سختی شبکه لایت کوین بالا رفته بیشتر استخراج کننده ها از دستگاه های ASIC  یا همان ماینر ها با هش ریت بالاتر استفاده می کنند . شرکت اینوسیلیکون یکی از تولید کنندگان دستگاههای استخراج لایت کوین هستند .

استخراج لایت کوین به عنوان سومین ارز دیجیتال معتبر کاربران زیادی را مشتاق خود کرده است.برای استخراج لایت کوین می توان هم به صورت انفرادی و هم به صورت پیوستن به یک استخر استخراج و یا از طریق استخراج ابری اقدام کرد.

استخراج انفرادی برای کاربرانی که توانایی فراهم کردن همه تجهیزات و وسایل استخراج را دارند و همچنین می توانند میزان برق مصرفی را تامین کنند مناسب است.همانطور که می دانید استخراج کردن به تجهیزات دارد و همچنین برق زیادی نیز مصرف می کند .استخراج انفرادی بسیار پر هزینه می باشد اما در عوض تمام پاداشی که از استخراج به دست می آید به خود شخص تعلق می گیرد و نیازی نیست آن را با ماینر دیگر تقسیم کند.

اما در روش پیوستن به یک استخر استخراج ،ماینر ها با به اشتراک گذاشتن قدرت پردازشی و هزینه برق خود برای حل معادلات کمک می کنند.در این روش با به وجود آمدن قدرت بیشتر شانس بیشتری هم برای دریافت پاداش برای ماینرها به وجود می آید.در بعضی استخر ها ماینرها بر اساس میزان قدرت پردازشی و برق مصرفی پاداش دریافت می کنند. البته لازم است بدانید برای ملحق شدن به استخرهای استخراج یک مقدار هزینه باید پرداخت کنید.

در روش استخراج ابری شما با پرداخت هزینه ریگ استخراج تمام فعالیت ها را انجام می دهد.ریگ استخراج تعدادی از کامپیوتر ها هستند که فقط برای انجام استخراج ارزهای دیجیتال فراهم شده اند.هرچه تعداد این کامپیوتر ها بیشتر باشد میزان استخراج هم بیشتر می شود. استخراج ابری برای کاربران میتدی مناسب است زیرا نیازی به پرداخت هزینه تجهیزات و برق ندارد.

دستگاه‌ های استخراج سخت افزاری لایت کوین

برای  ماینینگ لایت کوین از پردازنده (CPU)، کارت های گرافیکی (GPU) و دستگاه های ASIC می توان استفاده کرد. در زیر نام چند دستگاه پر کاربرد اورده شده است.

  • دستگاه ++Antminer L3
  • دستگاه Bittech L1
  • دستگاه Innosilicon A4

نرم افزار های استخراج لایت کوین

مانند بقیه رمزارزها، به صورت نرم افزاری نیز می توان لایت کوین را استخراج کرد. از جمله نرم افزارهای معروف میتوان به دو مورد زیر اشاره کرد.

  • CGMiner 3.7.2
  • CUDAminer

    رمز ارز لایت کوین را کجا نگهداری کنم ؟

    همان طور که می دانید لایت کوین یک ارز دیجیتال است که برای نگهداری آن نیاز به کیف پول دیجیتالی دارید . حال باید برای نگهداری رمز ارز لایت کوین خود از یک کیف پول امن استفاده کنید . شما می توانید برای نگهداری لایت کوین از دو نوع کیف پول رایج تر استفاده کیند

    1. کیف پول سخت افزاری
    2. کیف پول نرم افزاری

    کیف پول های سخت افزاری همان طور که از نام آنها پیداست دارای یک سخت افزار هستند . که شما باید بابت این سخت افزار باید هزینه ای را پرداخت کنید . از طرفی این کیف پول های سخت افزاری به دلیل اینکه کلید خصوصی را به صورت آفلاین ذخیره می کنند دارای امنیت بالاتری هیستند .

    کیف پول های نرم افزاری که می توانند تحت وب یا تحت دسکتاپ باشند . این کیف پول ها نیز دارای امنیت بسیار مناسبی هستند اما در مقایسه با کیف پول های سخت افزاری امنیت کمتری را دارا می باشند .


    کیف پول های لایت کوین

لجر نانو ایکس کیف پول سخت افزاری 

لجز نانو ایکس جدیدترین مدل معرفی شده کیف پول سخت افزاری لجر می باشد.از بین همه کیف پول های سخت افزاری کارکردن با این کیف پول بسیار راحت است.گیف پول سخت افزاری لجر نانو ایکس گزینه مناسبی برای افرادی می باشد که هم به یک کیف پول با رابط کاربری مناسب نیاز دارند و هم یک کیف پول کاملا امن می خواهند.این کیف پول از طریق بلوتوث و کابل Usb  قابلیت اتصال به دستگاه های شما را دارد.

لجر نانو اس

این کیف پول سخت افزاری نیز محصول شرکت فرانسوی لجر است که در حال حاضر 95 دلار قیمت ان می باشد.جزو محبوب ترین کیف پول های سخت افزاری محسوب می شود.این کیف پول همانند کیف پول های سخت افزاری دیگر کلید خصوصی شما را بصورت آفلابن نگهداری می کند.لجر نانو اس دارای یک صفحه نمایش است که از آن می توانید برای تایید تراکنش ها استفاده کنید.

ترزور T

کیف پول ترزور T بی شباهت به نانو ایکس نیست .کیف پول ترزور جزو اولین کیف پول های سخت افزاری بود که در طراحی خود صفحه نمایش تعبیه کرد.

Electrum LTC

این کیف پول برای سیستم عامل های مک ، وینذدوز و لینوکس موجود است.این کیف پول جزو کیف پول های نرم افزاری محسوب می شود بنابراین به اندازه کیف پول های سخت افزاری امن نیست. این کیف پول همچنین به صورت متن باز است و افراد می توانند کد های ان را در گیت هاب مشاهده کنند.

کیف پول اتمیک

کیف پول اتمیک یکی از بهترین کیف پول های نرم افزاری است که قابلیت چند امضایی دارد.علاوه بر لایت کوین از بیت کوین و ریپل و ارزهای بسیاری دیگر نیز پشتیبانی می کند.

کیف پول اکسودوس

اکسودوس یک کیف پول نرم افزاری است که برای سیستم عامل های ویندوز، مک و لینوکس موجود است.

Litecoin Core

این کیف پول دارای یک صرافی داخلی است که شما می توانید در ان براحتی ارزها را به یکدیگر تبدیل تبدیل کنید. اما متاسفانه این کیف پول به صورت متن باز نیست.

 

کدام صرافی های از ارز دیجیتال لایت کوین پشتیبانی می کنند ؟

از آنجایی که رمز رز لایت کوین جزو 10 رمز ارز اول می باشد . و همچنین دارای حجم معاملات بالایی می باشد . پیس صرافی هایی معتبری از این رمز ارز پشتیبانی می کنند و این ارز را نسبت به بازار های پایه معامله می کنند. در قسمت پایین نام 5 صرافی دیجیتالی را که دارای بالاترین حجم معاملات لایت کوین است را بیان می کنیم :

  1. Binance
  2. Hitbtc
  3. Okex
  4. Bitrue
  5. Coinbase Pro

آیا بازارهای آتی لایت کوین وجود دارد ؟

از آنجایی که بازار های آتی در ارز های دیجیتال بسیار داغ شد و افراد به دنبال سود های بالاتر در این بازار ها بودند . رمز ارز لایت کوین نیز از این قاعده مستثنی نبود و وارد بازار های آتی در صرافی های مختلفی شد که در قسمت پایین چندین صرافی که دارای بازار های آتی لایت کوین را می باشند را برای شما نام بردیم.

  1. بیتمکس
  2. FTX
  3. بایننس فیوچر

شایان این نکته را بر اساس تجربه خودم بیان کنم که در این بازار ها همانطور که سود های فراوانی می باشد ، افزاد دچار ضرر های فراوانی می باشند . چون در این بازار ها حرص و طمع برای سود های بالاتر بیداد می کند و افراد مبتدی نمی توانند از نظر روانشناسی ترید خود ر مدیریت کنند و مدیریت ریسک خوبی را نمی توانند برای خود داشته باشند و در انتهای دوره ترید خود مواجه با ضرر های زیادی می شوند . پس در این بازار ها با دقت بالاترو ریسک پایین تری وارد شوید.


چشم انداز آینده لایت کوین

با وجود ارزهای دیجیتال متنوع و موفق، چشم انداز روشنی برای لایت کوین دیده نمی شود. این ارز دیجیتالی به افت قیمت خود ادامه می دهد و شاید روزی از گردونه رقابت ارزهای دیجیتال خارج  شود. البته این چشم اندار، نظر نویسنده می باشد و ممکن است اتفاقات عجیب در بازار ارز دیجیتال همه پیش گویی ها را تغییر دهد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
  • ×