» اخبار » پیش بینی قیمت تتر و بیت کوین / بازار با ثبات خواهد ماند ؟
تحلیل قیمت بیت کوین و دلار |ارزجو
اخبار - بررسی - پرطرفدار

پیش بینی قیمت تتر و بیت کوین / بازار با ثبات خواهد ماند ؟

2023-08-09 10282

قیمت بیت کوین در حال حاضر رنج میزند اما اطلاعات متعدی نشان میدهند که این روند طولانی تر نخواهد شد .

این مطلب یک پیشنهاد مالی نیست .

علت ثبات قیمتی بیت کوین

قیمت بیت کوین یک دوره رِنج شدیدی را پشت سر می گذارد و چندین شاخص نوسان به پایین ترین حد خود رسیده اند. در حال حاضر، قیمت بیت کوین نزدیک به ۲ درصد افزایش یافته و به بالاترین حد روزانه ۲۹۷۳۵ دلار رسیده است، اما احتمالا حرکت صعودی قیمت بیت کوین در روند ثابت بازار باقی می ماند، جایی که قیمت آن در محدوده ۲۸۶۷۰ تا ۳۱۰۰۰ دلار معامله می شود.

نمودار قیمت بیت کوین تریدینگ ویو تایم فرم یک روزه

ثبات قیمتی سابقه بیت کوین

در حالی که بیت کوین در طول چرخه های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ دوره های مشابهی از معاملات ساید داشته است، نوسانات تحقق یافته در سال ۲۰۲۳ به پایین ترین حد چند ساله اخیر خود رسیده است.

پیش بینی قیمت بیت کوین گلس نود

کاهش نوسانات تحقق یافته همزمان با کاهش حجم معاملات آتی BTC است. مشتقات بیت کوین تنها دارایی اصلی رمزارزی نیستند که حجم آن به پایین ترین حد خود نزدیک می شود. معاملات آتی اتریوم نیز در ماه آگوست به زیر پایین ترین سطح ژانویه ۲۰۲۳ خود سقوط کرد. این درحالی است که بیت کوین تنها ۱۹ میلیارد دلار حجم مبادلات مشتقات کل را مشاهده می کند و آن هم در حال نزدیک شدن به پایین ترین سطح ژانویه ۲۰۲۳ است.

نمودار گلس نود

مرحله بعدی قیمت بیت کوین

از نقطه نظر فنی و دید تکنیکال، قیمت بازار بیت کوین بالاتر از چندین میانگین متحرک کلیدی بلندمدت است. این روند از الگوهای مشابه چرخه های قبلی بیت کوین پیروی می کند.

مدل تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین وب سایت گلس نود

علیرغم نوسانات بسیار کم کنونی و دامنه فشرده شده قیمت بیت کوین، کانور رایدر، رئیس تحقیقات و داده های Ethena Labs باور دارد که این رنج قیمتی مدت زیادی دوام نمی آورد. وی گفت:

عمق بازار برای بیت کوین در بازه زمانی سالانه به پایین‌ترین حد خود رسیده و در دوره‌های نقدینگی پایین، ما تمایل داریم که شاهد نوسانات کوتاه‌مدت بیشتری باشیم، چه در جهت صعودی و چه در جهت نزولی. مثل همیشه، باید به عقب برگردیم و تصویر بزرگ گذشته را بررسی کنیم.

با نگاهی به آینده اما به دلیل نزدیک شدن به هالوینگ بیت کوین می توان به این نتیجه رسید که امکان یک رالی قیمتی خوب مطمئناً وجود دارد. وقتی در بازه زمانی طولانی‌تری بیت کوین را مورد بررسی قرار می‌دهیم، همه اصول مثبت به نظر می‌رسند، و همراه با پتانسیل تایید ETF اسپات، احساسات مثبت قطعاً می‌تواند افزایش یابد. اما تا زمان هاوینگ بیت کوین (در MAY 2024) ، من انتظار دارم دوره‌هایی خسته کننده در بازار در کنار برخی از حرکت‌ها و نوسان های مناسب کوتاه‌مدت وجود داشته باشد.

تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین

بیت کوین در ۵ آگوست (چهاردهم امرداد) الگوی دوجی را تشکیل داد که نشان دهنده عدم تصمیم گیری در میان گاوها و خرس ها است. قیمت بین میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۹,۴۳۰ دلار) و حمایت افقی در ۲۸,۸۶۱ دلار در حال فشرده شدن است.

چارت بیت کوین در تریدینگ  ویو

وضعیت نزولی میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و وجود شاخص قدرت نسبی (RSI) در قلمرو منفی نشان می دهد که خرس ها در یک برتری جزئی قرار دارند. فروشندگان سعی خواهند کرد قیمت را به زیر ناحیه پشتیبانی ۲۸,۸۶۱ دلار به ۲۸,۵۸۵ دلار کاهش دهند. اگر آنها بتوانند این کار را بکنند، جفت ارز BTC/USDT می تواند حرکت نزولی خود را تا ۲۶۰۰۰ دلار آغاز کند.

برعکس، اگر قیمت از سطح فعلی بازگردد و از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۲۹۸۴۰ دلار) عبور کند، شروع بازیابی صعودی به منطقه مقاومت سربار بین ۳۱۸۰۴ تا ۳۲۴۰۰ دلار را نشان می دهد.

BTC|trading view chart |4H

نمودار چهار ساعته نشان می‌دهد که گاوها از حمایت ۲۸۸۶۱ دلاری دفاع کرده‌اند، اما یک علامت منفی این است که آنها نتوانسته‌اند به یک بازگشت قوی از آن دست یابند. این نشان می دهد که تقاضا در سطوح بالاتر کاهش می یابد.

۲۰-EMA به تدریج در حال کاهش است و RSI درست زیر نقطه میانی قرار دارد که نشان می دهد خرس ها یک برتری جزئی دارند. فروشندگان باید برای از سرگیری حرکت نزولی کوتاه مدت، قیمت را به زیر ۲۸۸۶۱ دلار کاهش دهند و حفظ کنند.

اگر گاوها بخواهند بهبودی را شروع کنند، باید قیمت را بالاتر از میانگین متحرک برسانند و حفظ کنند. اگر این کار را انجام دهند، بیت کوین می تواند به مقاومت بالای سر محکم در ۳۰۰۰۰ دلار صعود کند. شکستن و بسته شدن بالاتر از این سطح می‌تواند درها را برای صعود بیشتر به ۳۱۰۰۰ دلار باز کند.

تحلیل قیمت دلار

به نقل از سید مرتضی افقه :

قیمت دلار در لبه حساس کانال ۵۰ هزار تومان در حالی در رفت و آمد است که سید مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز معتقد است: اگر تحولی در روابط سیاسی و تجاری با آمریکا و جهان غرب رخ ندهد، قیمت دلار تا نیمه دوم سال در آرامش؛ ولی در نیمه دوم سال در معرض افزایش است.

 

هنوز یک هفته از خبر انحلال کانون صرافان نگذشته که کارشناسان نسبت به این کار هشدار می‌دهند. سید مرتضی افقه، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز می‌گوید: تاثیر روانی خبر انحلال کانون صرافان توانست قیمت دلار را سه کانال جابه‌جا کند؛ بنابراین اثر واقعی این اقدام بر قیمت دلار در بازار غیررسمی (بخوانید آزاد) به مرور نمایان خواهد شد.

آرامش در بازار دلار دائم است یا موقتی؟
سید مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در این رابطه گفت: سیاست تنش زدایی با عربستان، امیدی برای بهبود شرایط اقتصادی ایجاد کرده که منجر به آرامش در بازار‌ها و به خصوص بازار ارز شده است.

وی با اشاره به اینکه خبردرمانی‌های دولت و سیاست تنش زدایی موجب شده فعلا بازار دلار روی آرامش به خود ببیند، ادامه داد: اما به نظر می‌رسد کشور‌های دیگر برای برگشت به روابط سیاسی و تجاری عادی با ایران متقاعد نشده اند یا ایران نتوانسته شرایط لازم را فراهم کند، زیرا افزایش ارتباطات سیاسی و تجاری ایران به عربستان محدود شده و این در حالی است که عربستان نیز تاکنون سفیر خود را به ایران نفرستاده است. از طرفی، چشم انداز روشنی برای حل مساله تحریم و اف ای تی اف (FATF) افق وجود ندارد. رفت و آمد‌های دیپلماتیک فروکش کرده و به نتیجه نرسیده است.

هیچ نشانه‌ای برای ریزش قیمت دلار در دست نیست
این اقتصاددان با اشاره به بی ثباتی کابینه ابراهیم رئیسی و تبعات آن بر بازار‌ها و به خصوص قیمت دلار و ارز گفت: دولت هنوز بعد از دو سال در حال تغییر و تحول وزرا و مسئولان ارشد خود است و هر روز یکی از آن‌ها برکنار می‌شود یا استعفا می‌دهد و یا دیوان عدالت آن را از کار برکنار می‌کند.

به گفته افقه، طبق این عوامل، نه در داخل نشانه مثبتی برای مدیریت مطلوب وجود دارد و نه تنش با آمریکا و غرب و برخی کشور‌های منطقه هنوز فروکش کرده بنابراین هیچ افق روشنی برای کاهش بیشتر قیمت دلار در دست نیست.

فنر قیمت دلار رها می‌شود؟
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه گفت: فعلا قیمت دلار در محدوده کانال ۴۹ و ۵۰ هزار تومانی در نوسان است؛ ولی فنر قیمت دلار با کوچک‌ترین تلنگر منفی در روابط سیاسی با خارج رها می‌شود.

افقه افزود: دیدیم که خبر انحلال کانون صرافان به یک باره قیمت دلار را سه کانال افزایش داد. زمانی که تاثیر روانی یک خبر اینگونه قیمت دلار را متاثر می‌کند بدیهی است که حوادث سیاسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای موجب تلاطم مجدد در بازار دلار و ارز خواهد شد.

ثبات قیمت دلار ادامه دارد؟
این اقتصاددان با اشاره به تنش اخیر ایران با امارات بر سر جزایر سه گانه گفت: این تنش‌ها قطعا بر قیمت‌ها در بازار ارز و دلار تاثیر می‌گذارد و نشان می‌دهد گرایش قیمت دلار و ارز رو به گرانی است تا ارزانی.

به گفته افقه، کاهش و کنترل مختصر تورم در ماه اخیر یا تثبیت نسبی نرخ ارز چندان ارتباطی به سیاست‌های دولت ندارد و به دلیل آرامشی است که ظاهرا در روابط سیاسی ایران با سایر کشور‌های منطقه وجود دارد.

پیش بینی قیمت دلار در نیمه دوم سال ۱۴۰۲
این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آرامش کنونی قیمت دلار تا چه زمانی بر بازار حکمفرماست؟ گفت: قیمت دلار و ارز تا نیمه دوم سال به شرط تداوم شرایط حال حاضر با آرامش و ثبات نسبی مواجه خواهد بود.

افقه در پایان خاطرنشان کرد:، اما در نیمه دوم سال و به خصوص از آبان ماه دولت احتمالا دچار کسر بودجه شده و به ناچار رو به چاپ پول خواهد آورد که قطعا تاثیر آن را بر قیمت دلار و ارز خواهیم دید. البته به شرط آنکه تغییری در روابط سیاسی با کشور‌های دیگر نداشته باشیم که در آن صورت، قیمت دلار رفتاری متفاوت خواهد داشت. البته یادمان نرود که تحولات مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اعلام نامزد‌های آن نیز در جریان است و بازار ارز ایران به این اتفاقات نیز واکنش نشان خواهد داد.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
  • ×